Uusi vuosi tuo mukanaan uudet trendit – niin myös juomien parissa. Ajankohtaiset ilmiöt ja mielenkiintoiset trendit ovat suuntaa näyttäviä, sekä mainio tapa inspiroitua ja löytää uusia, ehkä yllättäviäkin suosikkeja! Tiivistimme Alkon uusimman trendikatsauksen, jossa käydään läpi vuoden 2024 trendejä viinien ja muiden juomien maailmasta.
1. Hinta-laatusuhde
Loistava hinta-laatusuhde on juuri se, mitä Viinipörssikin korostaa. Nousevat elinkustannukset herättävät luonnollisesti kysymyksiä tuotteiden hinta-laatusuhteista. Toisaalta, alkoholia nautitaan vähemmän, ja niinä kertoina halutaan panostaa laadukkaampiin vaihtoehtoihin. Lisäksi, kokeilunhalu vaihtuu tuttuihin ja turvallisiin valintoihin; miksi ottaa riskiä, kun tiedän, että valkkari X toimii lempiateriani parina?
Viinipörssi auttaa viinivalinnoissa, ja meidän erikoisalaamme ovat loistavan hinta-laatusuhteen tuotteet. Sitä paitsi, tuotteet kun ovat aina viinikirjoittajiemme arvioimia, minimoituvat riskit samalla jos rohkaistut kokeilemaan jotain uutta. Melkein kuin koko sivusto olisi täynnä niitä “tuttuja ja turvallisia” tuotteita!
2. Rieslingin haastajat
Monen suomalaisen suosikkivalkkari Riesling on todellakin tullut jäädäkseen. Vaihtelu kuitenkin virkistää, ja sen huomaa muiden kepeämpien valkoviinien kasvavana suosiona. Näitä ovat esimerkiksi Espanjan Baskimaan txakoli-valkoviinit sekä rypälelajikkeista Grüner Veltliner, Assyrtiko ja Albariño. Trendi on kehittynyt kasvisruokien, sekä yleisesti ottaen kepeämpien aterioiden yleistymisestä – toisin sanoen, win-win!
3. Kevenevät punaviinit
Freesien valkoviinien tapaan myös kevyet punkut kasvattavat osuuttansa. Pinot Noir tunnetaan jo eleganttina trendilajikkeena, ja nyt myös vähemmän tunnetut beaujolais’n Gamay, Itävallan Blaufränkisch ja Zweigelt, sekä Italian Lambrusco ovat nousseet pinnalle. Näiden suosiota lasissa kasvattaa yllä olevien valkoviinien tapaan sointuvuus jopa kasvisruokien kylkeen. Monipuoliset, kevyet punkut siis kunniaan!
4. Kuplivat
Kuohuviinit ovat tunnetusti suosittuja eri puolilla maailmaa, mutta uudempi ilmiö on muunlaisten viinintuottajien laajennukset myös kuohuviinituotannon puolelle.
Huomattavaa on myös samppanjaa edullisempien kuohuvien kysyntä, kuten crémant, cava ja prosecco – eikä ihmekään, jos palaamme kysymykseen elinkustannusten muutoksista ja hinta-laatusuhteista.
Kuluttajien kiinnostus pientuotantoon näkyy myös kuohuviinien muodossa. Esimerkiksi Katalonian corpinnat, Pohjois-Italian franciacorta ja alta langa sekä Englannissa valmistetut kuplivat ovat jännittäviä tuttavuuksia tunnetuimpien vaihtoehtojen rinnalla.
5. Vähemmän on enemmän
Terveyden ja hyvinvoinnin korostaminen ulottuu nyt myös entistä enemmän juomateollisuuteen, eikä pelkästään matala-alkoholisten juotavien suosiona: myös pienemmät sokeri- ja kalorimäärät ovat toivottuja ominaisuuksia. Luultavasti vain harvalta on mennyt täysin ohi esimerkiksi hard seltzerien suosio (useimmiten kätevästi tölkkeihin pakatut, alkoholilliset kuplavedet).
Matala-alkoholisuus kiinnostaa toki viineissä, ja pienemmät pakkauskoot ovat mukava vaihtoehto tietyn aterian kylkeen. Kysyntä miedoille tuotteille toistuu myös oluiden kohdalla, joita voi pian nähdä myös Viinipörssissä…
6. Ympäristötietoisuus
Tuskinpa listan yllättävin trendi, mutta sitäkin tärkeämpi – ympäristöystävällisyys ja etiikka ulottuvat entistä syvemmälle juomateollisuudessa. Kartonkipakkauksia löytyy eri muodoissa, ja ne aiheuttavat tunnetusti vähemmän päästöjä lasipulloihin verrattuna. Laadustakaan ei täydy tinkiä, kun yhä tasokkaampiakin viinejä pakataan hanapakkauksiin. Panimotuotteista otetaan myös mallia, kun tölkkejä hyödynnetään viinienkin pakkauksina – innovaatiota siis piisaa!
7. Cocktailit
Koti-miksologien osuus on myös lisääntynyt, joten kiinnostus kotona tehtyihin cocktaileihin kasvaa huomattavasti! Haasteista pitävät harjoittelevat vaikeammilla resepteillä, mutta myös helpommat, esimerkiksi kuoharilla viimeistellyt spritzerit ja vastaavat drinkit houkuttavat. Hyvinvoinnin vaaliminen ja alkoholittomien vaihtoehtojen suosiminen näkyy myös mocktailien yleistymisenä niin kotona kuin myös ravintoloiden ruokalistoissa.
8. Hedelmät
Hedelmäiset ja marjaisat juomat nauttivat suosiostaan, jonka huomaa mm. Long drinkeistä ja muista juomasekoituksista, sekä sour ale- hapanoluiden menestyksestä. Lisäksi samaisia makuja suositaan kotibaareissa jo hedelmien ja mehujen muodoissa, mutta nyt myös hedelmäliköörien menestys kasvaa.
9. Viini osana elämäntyyliä
Sosiaalisen median valtavan kasvun ja eri vaikuttajien myötä myös kuluttajat ovat ottaneet mallia jakamalla sisältöä omissa kanavissaan. Viinivalinnoilla ja niitä muille jaettaessa saatetaan viestiä niin omista arvoista (esim. yllä mainittu ympäristötietoisuus), kuin myös statuksesta. Juomat – viini, olut, viski – elämäntyylin osana huomataan myös tapahtumien, tastingien ja teemailtojen muodoissa.
Lähde: Alkon trendikatsaus 2024